Muppet controleur!

Dottore, Partner en Head of Research bij ons in huis, doet wetenschappelijk onderzoek naar mond-tot-mond reclame. Op zijn site vind je hierover meer informatie.
En om fouten in de research papers te voorkomen, hebben we een Muppetshowfiguur als controleur aangesteld. Zo kan er niets fout gaan! ;)

dottoremitschnecke1

Discussie

Meningen van de trnd-partners

14.04.09 - 22:49 uur
van Marlies

Over Muppetshow gesproken….. Mijn zus en ik zijn beide testpersonen. Ruzies zijn er al tussen de partners, onze vader, en goede vrienden over wie de Uneo mag gebruiken! :) Allen vinden dat het niks voor vrouwen is… Wij bewijzen het tegendeel en zorgen goed voor de Bosch Uneo~en vinden hem erg vrouw vriendelijk (ze mogen hem natuurlijk wel even lenen… als alles maar weer netjes in de koffer weer terug zit!)
Stelletje Muppets!

15.04.09 - 11:34 uur
van bruin

Hele aardige machine voor de gemiddelde klusser!
Erg jammer van het op zichzelfstaande boorbit systeem. Hierdoor staat mijn eigen boren set buiten spel. En ben ik gedwongen bosch boren sets aan te schaffen Zeker een min punt.
Als schroef machine doet hij het absoluut goed. Was toch onder de indruk van het groot geleverde moment van deze kleine machine. Dit gaat echter ten koste van de boor snelheid. Als schroefmachine erg goede ervaringen. Zelfs in hardhout.

16.04.09 - 13:10 uur
van plantrekker

Dit is het eerste boormachine waar mijn vrouw geen angst voor heeft(mijn vrouw is niet zo dol op machines).
Gr

16.04.09 - 13:19 uur
van aloeven

Haha, mijn vrouw wil er ook mee klussen. Maar ze mag meedoen met het kampioenschap en verder niks ;)

16.04.09 - 13:59 uur
van rasing123

Ik ben het eends met Bruin dat het eigen bit-systeem wel een nadeel is: je kan je eigen boren en bistsets niet gebruiken en je bent ‘verplicht’ Bosch materiaal bij te kopen.
Het schroeven gaat inderdaad super. Wel goed oppassen dat de boor niet doordrukt; er zit geen ontlasting op dus als je niet op tijd stopt draai je de schroefkop kapot (of de schroef te diep).
Boren in een betonnen muur ging echt boven verwachting!! Boren gaat zo zelfs leuk worden!!

16.04.09 - 23:21 uur
van Abokhorst

Ik voeg me bij Bruin en Rasing over je eigen boorset, nu heb ik wel een bitset die pas hierin, maar mijn steenboren kan ik wel vergeten. Ook de stop in de boormachine mis ik (draaimomentinstelling of koppelfases zoals bosch dat in verschillende andere modellen beschrijft).
En de verwisselbare accu mis ik, en daar kwam laatst achter met de beschreven situatie:
afgelopen 20 maart ben ik getrouwd.. (ja dank je wel) toen ik terug kwam van mijn huwelijksreis had ik een kadootje van Bosche,

16.04.09 - 23:28 uur
van Abokhorst

(oeps mijn reactie is perongelijk geplaatst ik was alleen nog niet klaar, ik ga verder)
Ik was erg blij met de Uneo, en heb toen verschillende klusjes gedaan. Zoals bloembakken aan de muur hangen buiten (tenslotte is het lente) een plankje in de wc opgehangen enz.. totdat het echt heel nodig was om de schuur op te gaan ruimen. hier stonden zoals het regelmatig gebeurt bij verhuizingen, nog volle verhuisdozen.. die moesten leeg en er moesten planken aan de muur.
Ik was halverwege (en de accu was opgeladen voor ik begon) maar leeg als dat hij was. Ik moest toen 3 uur wachten totdat hij weer vol was. nu is 3 uur kort en best te doen, maar in dit geval was er geen andere oplossing.. de accu was vooraf opgeladen en er kan niet worden gewerkt aan spanning.

Hier miste ik dus erg mijn 2de opgeladen accu die altijd in mijn koffer zit. En ik dus nu ook er uit moest halen en + de accuboormachine… en de klopboormachine…

17.04.09 - 14:49 uur
van raymond

Het nadeel van die eigen bitjes van bosch valt nogal mee als je zo’n magnetisch opzetstukje gebruikt (wat ik toch al had bij m’n andere accuboormachine). Dat vind ik eigenlijk ook wel een onmisbaar atribuutje. Dan gaat het schroeven op wat moeilijk bereikbare plaatsen een stuk handiger. En gelukkig had ik ook nog een setje metaalboortjes liggen met van die zeskant inzetstukjes. Zo valt het introduceren van wéér een nieuw systeem toch wel mee.
Het ontbreken van een slipstand was wat onhandiger, toch wel een paar schroefjes door m’n triplex heen geschroefd.

17.04.09 - 18:41 uur
van emiel01

Voorheen boorde ik alles met een steenboor van 5mm, maar deze zit niet in het pakket van de uneo. Geen probleem verder, ik heb gewoon een doosje pluggen 6mm gehaald.
Maar ik vroeg me toch af waar ik steenboren vandaan kan halen die in de uneo passen? Ik kan ze niet vinden hier bij de fixet of de gamma…
Iemand een idee?

17.04.09 - 20:13 uur
van cam1972

Hallo emielo1 je kan bij de formido terecht die heeft ze wel.
Ik lees veel dat men vaak last heeft van een lege accu maar als je bezig bent en je heb de Bosch Uneo even niet nodig is het heel handig als je hem aansluit op de lader da kan je namelijk meer boren/schroeven omdat hij tussendoor dan gewoon oplaadt .
dit vind ik namelijk het grote pluspunt. omdat de accu geen last van van het zogenaamd geheugen affect.
groetje cam1972

17.04.09 - 21:13 uur
van raymondsmies

ben ook even naar de bouwmarkt geweest om wat extra boren te kopen. Helaas. nog niet te koop. Zelfs bij de speciaalzaak niet. Jammer.

Ga dan maar eens naar de formido. Karwei, praxis en gamma bij mij in de buurt hadden ze nog niet

18.04.09 - 21:24 uur
van Andries

Vandaag toch boortjes kunnen kopen. Ze heten alleen soms geen SDS-quick maar de vorm is dezelfde. Wat uitleg over de naamgeving is wel handig.
Let wel: de nieuw gekochte boortjes passen wel in je oude systeem.
Ik heb zelfs een bitjes-verloopstuk gevonden. Nu kan ik al mijn oude schroevenbitjes blijven gebruiken.

Wat betreft geheugeneffect van de accu: de eerste 5 keer behoor je hem echt wel volledig vol en weer leeg te maken: gelijk bij laptops.

18.04.09 - 23:00 uur
van fruuda

heel plezierig geklust met de pasen. Prima dat hij zo licht is. Bij de grote boor van mijn echtgenoot heb ik al lamme armen na paar keer in de muur boren en de volgende gaten worden dan altijd wat minder nauwkeurig. Nu geen centje pijn.

19.04.09 - 19:56 uur
van emiel01

bedankt cam1972!! Dan ga ik binnenkort eens bij de formido kijken!

19.04.09 - 21:46 uur
van jochem

Prima apparaat. Boort heel plezierig. Ook het schroeven gaat goed.
Wel jammer dat hij niet werkt als hij aan het opladen is. Zo kun je niet verder boren als je vergeten bent op te laden en de accu is ineens leeg.
Verder geen klachten.

21.04.09 - 7:11 uur
van ghiltono

Handig apparaat: de bouwmarkten hebben voor € 25,- van Bosch in een box allerlei verlopen voor hout/metaal/steen en allerlei schroef mogelijkheden. Hij is een aanrader, maakt het geheel compleet.

Het is alleen jammer dat je op de Uneo, bijvoorbeeld niet een verfmixer kan aansluiten. Maar met een beetje creativiteit lukt het zeker.

21.04.09 - 23:57 uur
van airwolf

Ik heb de Uneo gebruikt zonder 1 blik in de gebruiksaanwijzing te werpen. Alles sprak wel voor zich, boortjes wisselen etc
Al lekker geklust bij vrienden die net verhuisd zijn.
De Uneo was vaak opeens “verdwenen” omdat iemand hem even had geleend.
We hebben vooral de schroef en boor functies gebruikt.
Een van de nadelen is dat er niet echt een stop opzet waardoor je al snel te snel erdoor heen gaat of de schroefkop kapot draait.
Ook dat je de accu niet kan verwisselen is een nadeel.
Andere leden opperen om tussentijds op te laden wat een idee is, maar het zou lekkerder zijn om een 2e accu te kunnen gebruiken of op netspanning door te kunnen gaan.
Verder is hij lekker klein en licht zodat zelfs boven je hoofd werken vrij makkelijk wordt.

22.04.09 - 7:12 uur
van vato

Misschien even wennen, maar bij elke koffie / bier / lunch of wat voor pauze dan ook aan de lader.
Ik zelf heb altijd gewerkt met twee accu boor machines, 1 met een boortje en 1 met een bitje, dus bij hele grote klussen gewoon weer reserve erbij

22.04.09 - 11:42 uur
van Cat77

Gisteren de hele avond geklust op het strand (zand ook geen probleem). Tot de nacht viel bleef de accu zich prima stand houden. Zelf nog geen hele dagen geklust dus 2de accu optie nog niet nodig geweest. Ik kan me voorstellen dat dat wel handig zou zijn.

22.04.09 - 20:34 uur
van Robert

Ik mis erg de moment draainstelling vooral met het monteren van kasten en aanverwante dingen.misschien een idee voor de volgende serie machines van bosch.

22.04.09 - 20:35 uur
van redhaze

deze accuboor is erg sterk, een boor van een ander merk kwam hier de muur niet, maar de Uneo had er totaal geen problemen mee, top !!!

23.04.09 - 7:55 uur
van HeMa

Ben flink aan het boren en schroeven geweest, Hardhout, Grindtegel en MDF en eerlijk is eerlijk, die kleine Uneo blijft me verbazen kwa kracht. Mis net als anderen de draaimomentinstelling of koppelfases (Thx Abokhorst), gebruik ik toch al jaren op div andere apparaten en is erg handig bij het fijnere werk.

Andere schroefbitjes kunnen inderdaad gemakkelijk met een opzetstukje gebruikt worden, maar andere boren dus niet. Hier is starterpakket wel een beetje summier, al ben ik uiteraard wel dankbaar!
Zie dat ik dus es bij de Formido langs moet.

@Andries 18.04.09 – 21:24 uur
Weet je nog hoe dat systeem heet welke ook op SDSquick passen? Klinkt goed

24.04.09 - 13:35 uur
van MrSilvers

Het spijt me, maar dit is geen Muppet.

27.04.09 - 11:39 uur
van kodoeleman

Met de machine heb ik tot nu toe veel geboord ebgeschroeft. Dat ging prima tot ik wilde boren met een standaardboor. Dat ging dus niet! Jammer want bij de meegeleverde boren zat niet de maat die ik nodig had dus was ik genoodzaakt mijn andere boormacine gebruiken. Overigens ook van het merk Bosch. Ook mis ik de mogelijkheid om het draaimoment (slippen) in te stellen. Nu heb je het risico dat dat je de schroefkop kapot draaid of de schroet te diep indraaid. Voor het fijnere werk is de machine niet geschikt. Ook het doorlopende gedeelte van de greep , dus voor de handgreep beperkt bij het werken in een krappe ruimte.
Positief is de kote oplaadtijd en het feit dat accu geen geheugen heeft.

28.04.09 - 22:06 uur
van cam1972

Hallo colega’s testers,
Ik lees veel over dat men het draaimoment mist.
Ook ik had daar in het begin last van, maar als je een paar keer oefent met het overhalen van de schakelaar dan zul je merken dat als je dat rustig doet je heel langzaam kan draaien. dit is wel makkelijk als je schroeven indraait. de kans dat je dan de kop eraf draait is dan heel klein.
Voor het overige is mijn ervaring dat de Bosch Uneo heel goed bruikbaar is in kleine ruimtes maar in hoekjes is hij wel lastig. ik zou bosch dan aanraden om een opzetstuk voor haaksschroeven voor de Uneo te maken. Hiermee zou deze machine compleet zijn. een draaimoment instelling zou wel fijn zijn maar is wat mij betreft niet echt nodig.
Wat ik wel veel te horen krijg van de mensen aan wie ik hem demonstreer is, dat men niet meer hun eigen boorjes kunnen gebruiken. Ik denk dat dit een groot punt is waar Bosch toch even goed naar zou moeten kijken.

voor het overige ben ik zeer tevreden erover. hij schroeft goed en boort ook goed in beton. en wat de boortjes betreft denk ik, als ik jarig ben weet ik teminste wat ik moet vragen.

wel dat was het even voor deze keer

cam1972

30.04.09 - 7:02 uur
van AadMostert

Ik ben het eens dat “professionele” gebruikers het beperken van draaimoment in mindere mate zullen missen, maar ik denk dat de echte amateur tot de doelgroep vande Uneo behoort. Ook de persoon die af en toe boort en schroeft moet hier goed mee overweg kunnen. De Uneo is 3-in-1, dan moet je ook de bijbehorende eigenschappen mee nemen.
Groeten, Aad Mostert

30.04.09 - 23:39 uur
van abo56

Een vriend van mij, een echte professional, bekeek de Uneo. Op het eerste gezicht vond hij het een puik apparaat, maar zijn eerste vraag was “heeft hij geen draaimoment beperking”.
Juist hij heeft in zijn werk geen tijd om met de schakelaar te spelen om te voorkomen dat de schroefkoppen afbreken.
Ik ben het er dus niet mee eens dat de professional deze functie in mindere mate zullen missen. Juist de doe-het-zelver zal deze functie minder gebruiken.
Overigens, de boorhamerfunctie vond hij geweldig.

04.05.09 - 20:20 uur
van Robbss

Het TRND project gaat grotendeels over hoe goed wij als testpersonen reclame en marketinginspanningen ontplooien om de Bosch UNEO te promoten.

Ik had bij de start van het project gedacht dat wij onze mening en tips mochten geven voor de ontwikkeling van de uiteindelijke boor. Dit valt nu een beetje tegen.

Helaas ben ik zelf niet erg tevreden over de Bosch boor en zitten er nog wat kleinigheden aan die niet helemaal top zijn. Ik kan moeilijk veel mond-tot-mond reclame maken over de Uneo als ik zelf niet overtuigd ben van de werking / gemak ervan.

Wat me wel bevalt:
- Ligt extreem lekker in de hand (zelfs voor een linksepoot zoals ik)
- Robuust, degelijk en goed in de hand liggend materiaal
- Geen lucht die in je gezicht blaast

Enkele dingen die me opvallen en die ik zou verbeteren als ik Bosch was:
- Geen strepen / groeven op de boorkop zodast je moeilijk kan zien hoe snel de kop draait (want je kan de snelheid wel met je vinger controleren – draaimoment beperking)
- als de boor wordt geladen (in de te grote adapter zit) kan je de accuboor niet gebruiken. Lastig aangezien de accu niet vervangen kan worden.
- ik vind de accu indicator niet handig; 4 lampjes die de status (bv. 25% / 50% / 75% / 100% aangeven zou ik prettiger vinden)
- de lichtjes (pijltjes) die de draairichting aangeven vind ik nutteloos. Gebruik die voor bovenstaande functie.
- ik vind dat er power ontbreekt voor de echte klopboorfunctie. Dus ik vraag me af hoelang de accu meegaat als je als gebruiker ook nog eens kracht zit op het apparaat bij de klopfunctie…
- Jammer dat alle bitjes en boren apart moeten gekocht (dat is het verdienmodel lijkt me voor Bosch)

Wat ik niet kan beoordelen maar waar ik vragen bij stel:
- hoe lang gaat de accu mee… dat is het belangrijkste (duurste) en meest vitale onderdeel van elke accuschroevendraaierboor.

Ik zie mezelf de Uneo zeker gebruiken als accuschroevendraaier en evt. boor voor hout. iet voor seen en liever ook niet voor gipsplaten (tenzij met speciaal gipsplaten-bitje).

Maar het blijft een compromis-aparaat.

Als je enkele keren per jaar een boor nodig hebt en vooral schroeven draait lijkt het me een prima apparaat. Maar voor de amateur die ook eisen stelt aan de werking / power / kracht van het materiaal (en niet enkel de kwaliteit van de tool) is elke willekeurige goedkope klopboor (bv. 19,90 euro) een net zo goed alternatief. Bovendien heeft die een normale kop waar je diverse bitjes, boren en ‘ouderwetse zaken’ in kan vastzetten.

04.05.09 - 21:57 uur
van DirkdePirk

Ik heb nog steeds geen Uneo ontvangen!
Vreemd , ook Jeroen antwoord niet .

Groet,
Dirk

07.05.09 - 20:44 uur
van cam1972

Hallo, ik wilde even reageren op het bericht van Robbs. De accu gaat behoorlijk lang mee. ik heb een helle dag gewerkt met de Bosch Uneo behoorlijk wat schroeven ingedraaid zo,n tweehonderd. dus het lijkt me dat de accu toch wel behoorlijk lang meegaat. de raad die ik wel geef is dat het handig is om als je hem even niet nodig heb gewoon op de lader te zetten. De conclusie dat een klopboor van 19.90 net zo goed is kan ik wel ontkrachten want met een gewone klopboormachine kom je in de tegenwoordige huizen niet meer in de muur. Ik heb daar aardig wat ervaring mee. uiteraard is een hamerboormachine met snoer niet te vergelijken met een hamerboormachine met een accu maar de prestatie van De Bosch Uneo doen daar niet onder.
Wat betreft de boortjes ja daar ben ik het wel mee eens. Maar als je veel klust dan slijten die boortjes ook dus dan is het langzaam verwisselen.

Mijn ervaring is dan ook dat het een goede machine is voor het huis tuin en keuken gebeuren . het scheelt weer een extra machine in huis.

groetjes cam1972

07.05.09 - 21:02 uur
van Godfried

Ben hem gisteren bij DHL gaan ophalen. Ze waren twee keer aan de deur geweest, maar ja, de heren van DHL komen alleen als een brave mens als ik op zijn werk zit. Maar goed, gelukkig was het niet zo ver weg.
Eerste reactie bij het zien: lichte scepsis. Kan zo’n licht, klein apparaat dat niet eens serieus lawaai maakt, wel stevig aan het werk. De eerste proefgaten leidden bij mij toch wel tot grote ogen van verbazing: het gaat supergemakkelijk! Ligt ook prima in de hand.
Het enige is inderdaad die speciale boortjes – was dat nu echt nodig? Bij langdurig klussen zal ik er toch aan moeten denken het ding tussendoor aan het snoer te leggen – vervelend als je verder wilt, maar het apparaat houdt er (voor een paar uur opladen) mee op. Weet niet of het technisch mogelijk is, maar misschien zou er ook een aansluitpunt voor een elektrisch snoer aan kunnen zitten zodat je n geval van nood toch door kunt gaan?

11.05.09 - 18:26 uur
van sennesaelium

De batterij doet het goed, ongeveer twee uur intensief, maar eenmaal plat dan kan je stoppen met werken omdat je de lege batterij niet kan vervangen met een extern opgeladen batterij. Godfried geeft inderdaad een geweldige tip: leg ‘m tussendoor aan het snoer om op te laden.

positief:
- ligt goed in de hand
- snel op toeren
- veel kracht
- de boorhamer was net het toestel dat ik miste in huis, een klassieke klopboor heb ik eigenlijk niet meer nodig
- geluidsarm
- de batterij gaat relatief lang mee

Negatief:
- batterij kan niet worden vervangen, hoeveel jaar gaat die mee?
- ik heb veel oude boortjes, deze kan ik niet meer gebruiken
- er staat geen momentumbeperking op: in combinatie met de grote kracht, schroef je zo je hout, je bit of je vijzen kapot

11.05.09 - 22:41 uur
van selina

@Robbss: Hoewel het voor ons inderdaad belangrijk is om te zien in hoeverre de mond-op-mond reclame effectief is, willen wij ook zeker op- of aanmerkingen horen. Graag zelfs! We geven al jullie feedback door aan Bosch, die het op zijn beurt uiteraard zal gebruiken om te bekijken waar er precies nog mogelijkheden tot verbetering zijn!

11.05.09 - 22:48 uur
van selina

@Dirk: schrijf ons nog even een bericht of email als je nog steeds geen Uneo hebt ontvangen, dan communiceren wij zo verder. Indien nodig zullen wij nogmaals bij DHL proberen te achterhalen waar de machine gebleven is.

13.05.09 - 20:40 uur
van gcasteli

Leuk apparaatje, slipkoppeling hoeft van mij niet… puur op het gevoel werkt prima!
Als Bosch hetzelfde apparaat maakt maar met een normale kop, waar ik alles in kwijt kan, is het een top apparaat!
De boortjes die erbij zaten zijn een beetje ruk, ze breken nogal makkelijk af als je ze een beetje zijdelings beweegd, bijvoorbeeld als je het geboorde gat wat groter wilt maken dan de grootste boor. 2 down.
Dan maar schoeven en steen boren, gaat prima zolang ik maar mijn eigen magnetische tip gebruik.
BTW: conrad verkoopt de boortjes online!

02.06.09 - 22:41 uur
van hewlett

Onbewust een duurzaamheid test tot twee keer to uitgevoerd. Ik liet het apparaat vallen 1 keer van circa 1 meter en de tweede keer van circa 2 meter. Ha ha ha niets aan de hand geen schrammetje geen bloed lees vet niets .hij doet het steeds goed dus van binnen is ook niets gebeurd. Bravo Bosch 3-in- 1

03.06.09 - 21:15 uur
van selina

@hewlett: Bij voorkeur dit soort testen achterwege laten natuurlijk!!! Maar toch goed dat de Uneo niks had geleden!! Succes met de volgende klus!

04.06.09 - 19:31 uur
van dickydick101

Vrij laat de machine aan een echte test onderworpen. Hardhouten tuinset gemaakt. Zo’n 300x voorboren, ’schroefkop gaatjes freezen’, en schroeven. Die snelkkoppeling, ik vind het een genot. Zeker samen met de handzaamheid. Wel in de eerste uren een paar boortjes en schroeven kapot gedraaid. Maar das eerlijk gezegd ongeduld en lompigheid geweest denk ik. Wat mij betreft een prima huis-tuin en keuken machine. Enige downside; die accu maakt hem echt wel een beetje lastig bij iets langdurigere projecten. Stel dat je geen reserve machine hebt dan kun je dus gewoon niet verder als ie leeg is….(Misschien een verlengsnoer aan de opader voor deze noodgevallen? ;O)

07.06.09 - 21:05 uur
van selina

@dickydick101:Volgens mij ben je na zo’n lange tijd gewoon aan pauze toe;-)

Geef een reactie

Gelieve je met je trnd-toegangsgegevens aan te melden en je kunt al meteen meediscussiëren.